Jak działają sprężyny progresywne?

samochód terenowy
Napisał: TATA
Na podstawie: Marubeni Motors Poland
Kierowcom nie trzeba tłumaczyć, jak ważne jest zawieszenie w aucie. Konstruktorzy i sami właściciele próbują unowocześnić samochody, poprawiając wygodę w czasie podróży. Sprężyny oczywiście wpływają na bezpieczeństwo podróżujących i pewność kierowcy. Czy warto zamontować sprężyny progresywne? Sprężyny progresywne pracują trochę w inny sposób niż zwykłe. Są mocno elastyczne i sprytnie dopasowują typ reakcji do sytuacji. Komfort jazdy ginie, jeśli sprężyny są gęsto rozmieszczone i w dodatku krótkie, a tego typu zawieszenie ma większość samochodów.

Nowe sprężyny mają zupełnie inną strukturę: są nierówne, mają górę i dół, przerwy między zwojami też są zróżnicowane. W ten sposób także przy nietypowym zawieszeniu poprawia wygodę podróżowania. Znane było także wykorzystanie sprężyn płaskich, polegających na użyciu siły bardzo napiętych desek, które wyrzucały kule i pociski. Najważniejszą cechą sprężyn jest ich zdolność ulegania odkształceniu w wyniku działania na nie siły zewnętrznej. Odkształcenie to jednak ma posiadać cechę odkształcenia sprężystego. Sprężyny posiadają ogromną pojemność energetyczną.

Ciekawe jest to, że nieczęsto człowiek zastanawia się nad tym, jak wiele sprężyn jest wokół nas codziennie. Są one częściami bardzo dużej ilości różnorodnych mechanizmów, które na co dzień pomagają nam wykonywać wiele czynności. Mamy możliwość wyodrębnienia setki rodzajów sprężyn.
Sprężyny
Na podstawie: http://www.vanel.com
Sprężyny są znane od dawna. Wykorzystywano je już kilka wieków przed Chrystusem. Służyły na przykład do budowy łuków.

Na szerszą skalę rozpoczęto je wykorzystywać dopiero w czasach rozwoju przemysłu, który ewoluował dzięki budowie urządzeń szeroko zaawansowanych technologicznie. Dzisiaj moduły sprężyste określane są często łącznikami sprężystymi, są zaliczane do zasadniczych modułów wchodzących w skład połączeń podatnych. Można w nich wyodrębnić dwie najistotniejsze cechy. Chodzi mianowicie o to, że pod wpływem większego obciążenia ulegają one znacznemu odkształceniu. Kolejna własność mówi nam o tym, że moduły typu sprężyny mają niespotykaną łatwość kumulacji energii w konkretnej objętości. To te dwie własności powodują, że można je bez żadnych przeszkód używać w budowlach maszynowych.

Wyłącznie od człowieka jest zależne, jakie zadania będą one wypełniać. Na ogół mają one kumulować energię a także amortyzować uderzenia, poprzez odebranie drgania z danym tłumieniem. Często także odpowiedzialne są za wywoływanie nacisków w specjalistycznych parach klimatycznych oraz mierzenie pomiaru obciążeń. Pierwszy i równolegle konieczny element to na pewno stan oleju w silniku. W praktyce bowiem raz za razem o tym zapominamy, co niestety może mieć bardzo nieprzyjemne konsekwencje, które w dodatku niesłychanie mocno uderzą nas w zawartość naszego portfela, w takim razie też przed dłuższą trasą obowiązkowo sprawdźmy jego ilość. Innym elementem, który równie w szeregu przypadków jest przez nas zaniedbywany to kwestia amortyzatorów. Wpływają one nadzwyczaj mocno na komfort jazdy, wobec tego przed wyruszeniem w trasę musimy obowiązkowo sprawdzić w jakim stanie są sprężyny amortyzatorów (czytaj więcej >>). W trakcie jazdy w wielu przypadkach okazuje się, że sprężyny są uszkodzone, co bez wątpliwości niezmiernie niekomfortowo wpływ na jakość naszej jazdy. Przejazd przed każdą dziurę w szeregu przypadków jest wybitnie nieprzyjemny, tym samym też jeżeli zauważymy jakiejkolwiek ich uszkodzenie, koniecznie musimy je naprawić.

Opublikowany przez Administrator w dniu 2014-11-08 10:16:12
Tagi: Zawieszenie, sprężyny, przemysł, budowa, klimat, Silnik, amortyzatory